Piotr Krzystek o Bezrzeczu – wywiad

PK_2014

 

 

Zbliża się druga tura wyborów prezydenckich, która odbędzie się już niebawem – 30 listopada (niedziela).

Postanowiliśmy zadać obecnemu prezydentowi Szczecina panu Piotrowi Krzystkowi pięć pytań:

  • o przedszkola i żłobki
  • o drogi w Bezrzeczu
  • o planowane inwestycje
  • o największe sukcesy i porażki
  • i na koniec o największe marzenie

 

 

mojeBezrzecze.pl: Szczecin – Bezrzecze od dłuższego czasu boryka się z problemem braku miejsc w przedszkolach / żłobkach. Czy ma Pan jakiś pomysł na rozwiązanie tej kwestii?

Piotr Krzystek: Z naszych obserwacji wynika, że rodzice chętniej korzystają ze żłobków zlokalizowanych w centrum miasta gdzie zazwyczaj pracują. Dlatego zaplanowaliśmy budowę nowego żłobka przy ul. Kadłubka przeznaczonego dla około 100 dzieci. Ponadto rozważamy rozbudowę jednego ze żłobków. Na początku przyszłego roku zostanie uruchomionych dodatkowo 90 miejsc w żłobku przy ul. Niedziałkowskiego. W Państwa otoczeniu działa filia Przedszkola Publicznego nr 60. Na 25 miejsc obecnie zajętych jest 24. Filia przyjęła wszystkie chętne dzieci, które spełniały kryteria przyjęcia do szczecińskich przedszkoli. Nie dostało się dziewięcioro dzieci ze Szczecina: 3 dwulatków i 6 dzieci rodziców niepracujących zawodowo. Duża część mieszkańców Bezrzecza korzysta z oferty edukacyjnej na osiedlu Zawadzkiego, gdzie znajdują się 4 przedszkola publiczne.

 

 

mojeBezrzecze.pl: Mieszkańcy dzielnicy Szczecin – Bezrzecze chcieliby mieć w końcu porządną drogę. Mamy wrażenie, że ta część Szczecina zostaje pomijana przez włodarzy miasta. Czy mieszkańcy mogą liczyć na poprawę stanu dróg w tej części Szczecina?

mojeBezrzecze.pl: Czy jako przyszły prezydent ma Pan pomysły lub też plany inwestycyjne dla okolic Bezrzecza, Krzekowa, Głębokiego?

Piotr Krzystek: Dobrą odpowiedzią na dwa powyższe pytania będzie prezentacja tego, co na Państwa osiedlu wydarzyło się w mijającej kadencji. Wśród inwestycji można wymienić przebudowę od podstaw wraz z infrastrukturą podziemną ul. Łukasińskiego – koszt tej inwestycji wyniósł blisko 10 mln zł. Wyznaczenie pasów rowerowych na ul. Łukasińskiego i kontrapasu na ul. Łukasińskiego jak i na ul. Żniwnej. To u Państwa po raz pierwszy zastosowano pierwsze mini ronda w Szczecinie: na ul. Szerokiej/Modrej tzw. pinezka oraz Szerokiej/Żołnierskiej jako rozwiązań organizacji ruchu poprawiających płynność komunikacji. Wprowadzenie oświetlenia ulicznego wpierw hybrydowego (lamp solarnych i na wiatr) na ul. Żyznej a następnie pierwszego miejskiego LEDowego oświetlenia w Szczecinie na ul. Inspektowej i Wroniej. Zrealizowano oświetlenie parku i placu zabaw przy ul. Modrej. Wykonano chodnik wzdłuż ul. Modrej od granicy z Gminą Dobra do ul. Szerokiej. Wprowadzono nową organizacja ruchu ulic jednokierunkowych w rejonie ul. Zaściankowej, Kirasjerów, Rozmarynowej, Kaperskiej. Nowych przystanków autobusowych na ul. Szerokiej. Kompleksowa konserwacja rowów melioracyjnych i rzeczki Bukowa. Przygotowano warunki do realizacji średniej wielkości obiektów handlowo-usługowych, których brakowało w tym Osiedlu.

O tym jakie są plany, co zamierzam zrobić na Osiedlu Krzekowo-Bezrzecze, mówi program Szczecin 2020, który miałem przyjemność konsultować z mieszkańcami Szczecina, w tym Państwa osiedla przez ostatnie dwa lata. W programie tym zaplanowano do realizacji m.in.

– Modernizację ulicy Modrej i Koralowej za 5,2 mln zł;

– Budowę łącznika ulic Szerokiej i Żyznej za 750 tys. zł;

– Modernizację obiektów Miejskiej Biblioteki Publicznej, w tym obiektu po dawnej bibliotece przy ul. Zaściankowej, za 1,4 mln zł;

– Zagospodarowanie skweru z głazem i tablicą ku pamięci Gen. Sosabowskiego na rogu Łukasińskiego/Brackiej/Sosabowskiego – 130 tys. zł.

Ponadto, zgodnie ustaleniami z konsultacji, każde z 37 szczecińskich osiedli, w tym także RO Krzekowo-Bezrzecze będzie miała do dyspozycji w 2015 r. 150 tys. zł na dowolny cel inwestycyjny na Osiedlu i kwota ta co roku będzie rosła o kolejne 10 tys. zł, by w roku 2020 osiągnąć 200 tys. zł na każde Osiedle. Dla zobrazowania w 2014 r. z tych środków wykonano oświetlenie ul. Inspektowej i chodnik na ul. Szerokiej. Wcześniej szereg pomniejszych inwestycji. Co istotne na wszystkie wymienione wcześniej zadania zabezpieczone środki finansowe w projektowanym budżecie na 2015 rok i lata następne, a ich realizacja będzie mogła ruszyć po przyjęciu budżetu przez nową Radę Miasta.

Co w okolicy ? Jak zapewne Państwo wiecie wspólnie z Gminą Dobra – Gmina Miasto Szczecin rozpoczęło pracę na rzec budowy połączenia drogowego pomiędzy tymi gminami przebiegającego po terenach wojskowych a równoległego i alternatywnego dla ul. Modrej.

Od 1 stycznia 2015 r. w wyniku współdziałania ww samorządów pojawi się wspólna komunikacja autobusowa ze Szczecina funkcjonująca w oparciu o taryfę biletową ZDiTM.Planowana jest też wspólna budowa ścieżki rowerowej od Gminy Dobra wzdłuż ul. Kupczyka do Szczecina. W sąsiedztwie Osiedla Krzekowo-Bezrzecze realizowane będą w najbliższych latach m.in. – Modernizacja skrzyżowania przy al. Wojska Polskiego/ul.Zegadłowicza/ul. Kupczyka/ul. Miodowa wraz z remontem ul. Kupczyka do końca ogrodzenia kąpieliska Głębokie za 15 mln zł; Budowa i przebudowa drogi rowerowej łączącej ul. Kupczyka, Wojska Polskiego, Zaleskiego, Wyspiańskiego, Monte Cassino z węzłem przesiadkowym Głębokie za 9,8 mln zł; W ramach programu modernizacji kąpielisk miejskich, mają być realizowane kolejne inwestycje na kąpieliska Głębokie. Projektowane są dalsze przebudowy ulic: Niemierzyńskiej, Arkońskiej, Spacerowej do Al. Wojska Polskiego, etap III – Przebudowa ul. Arkońskiej (od pętli tramwajowej „Las Arkoński” do Al. Wojska Polskiego) za 93 mln zł; a także przebudowa ulicy Szafera (od Al.Wojska Polskiego do ul.Sosabowskiego) za blisko 80 mln zł; Przebudowa kanalizacji deszczowej na ulicach Romera – Benesza (1,7 mln zł). Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu ulic Wernyhory, Mickiewicza, Reduty Ordona za ok. 10 mln zł;. Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. 26 Kwietnia 3,000 mln zł. Przebudowa ul. Twardowskiego 4,3 mln zł. Modernizacja ul. Świerczewskiej i Karola Miarki 13,6 mln zł. Remont ul. Orzechowej, Kokosowej wraz z dokończeniem ul. Pogodnej 3 mln zł. Budowa ulicy Myślenickiej oraz Makowskiej 4 mln zł.

W planach jest także rozpoczęcie budowy torowiska do nowej pętli tramwajowej Mierzyn (przy CH STER) 31 mln zł.

Z ciekawostek – już wkrótce w Państwa sąsiedztwie ruszy lodowisko miejskie przy Hali Widowiskowo-Sportowej Arena, na które serdecznie zapraszam.

 

 

mojeBezrzecze.pl: Co było Pana największym sukcesem, a co największą porażką w trakcie sprawowania funkcji prezydenta Szczecin?

Piotr Krzystek: Cieszy mnie zmieniający się na lepsze Szczecin. To, że udało nam się przełamać brak wiary w możliwości miasta, że mieszkańcy, jeśli nawet nie wszyscy jeszcze to wielu, zaangażowali się w miastotwórcze przedsięwzięcia, są aktywni i uwierzyli w miasto. Pamiętam przełom 2006 i 2007 roku, kiedy każdy temat, każdą dziedzinę, każde rozwiązanie trzeba było dopiero rozpoczynać… Przykłady można by mnożyć: Brama Portowa i biurowce w miejscu Grzybka, ul Struga, Hala widowiskowo-sportowa, Szczeciński Szybki Tramwaj, Filharmonia, Orliki, osiedlowe centra sportowe, remonty dróg i torowisk, nowe autobusy i tramwaje, zmieniło się otoczenie wielu miejsc, nowe skwery i fontanny, ścieżki rowerowe itp. Dwukrotnie byliśmy gospodarzem finałów regat The Tall Ships Races. Przed nami kolejne dwa finały regat wielkich żaglowców. W 2007 roku nikt w to nie wierzył…

Jednak największą satysfakcję mam z zaangażowania szczecinian w sprawy miasta. Od dwóch lat regularnie spotykam się z mieszkańcami reprezentującymi różne środowiska, osiedla czy dzielnice – w ramach konsultacji Programu Szczecin 2020, w o którym wspominałem wcześniej. Odbyłem ok. 100 spotkań których udział wzięło blisko 2 tys. osób. Kilkaset uwag wpłynęło do urzędu mailem. Kilkadziesiąt tysięcy osób wzięło udział w Szczecińskim Budżecie Obywatelskim, jego pierwsze efekty widzimy na ulicach – Bike_S czyli rower miejski cieszy się ogromną popularnością, Staw Brodowski jest już modernizowany, w przyszłym roku zrealizujemy 5 zgłoszonych i wybranych przez mieszkańców projektów.

Angażują się także Rady Osiedli. Każda ma do swojej dyspozycji budżet, który z roku na rok będzie się zwiększał. W ramach tego remontowane są skwery, powstają place zabaw, siłownie pod chmurką itp. To zaangażowanie, pomysły, projekty i zmiany zainicjowany przez mieszkańców są dla mnie budujące.

Porażki? Nie uniknąłem ich oczywiście. Z każdej wyciągam wnioski. Nie wszystko co planowałem udało się zrealizować, nie wszystko wyszło w czasie. Najbardziej irytujące są te na które ma się znikomy wpływ, bo zwiane są np. z przepisami – tak to jest przy przesuwających się inwestycjach i nie zawsze rzetelnych wykonawcach. Dla obserwatora, znającego realia rynkowe rozwiązania takich spraw są proste, szybkie i konkretne. Takiej logiki nie da się niestety nie raz zastosować, ze względu na obowiązujące przepisy. Jedno jest pewne, z każdej porażki należy wyciągać wnioski. To moja lekcja z prezydentury.

 

 

mojeBezrzecze.pl: Każdy z nas ma marzenia: jedni chcą wybrać się na egzotyczną wycieczkę, skoczyć ze spadochronem lub wypłynąć w rejs dookoła świata. Co jest Pana największym marzeniem?

Piotr Krzystek: To wbrew pozorom bardzo trudne pytanie. Ponieważ te najważniejsze marzenia dotyczą rodziny, bliskich czyli sfery, którą pozostawiam poza dyskusją publiczną i niech tak zostanie. Co do marzeń prezydenckich. Wie Pani marzę o takim dniu, w którym szczecinianie powiedzą o swoim mieście mieszkamy w naprawdę fajnym miejscu, a po tych słowach nie nastąpi żadne, ale … mogło by być bardziej warszawskie, albo poznańskie, albo bardziej nowoczesne, albo tradycyjne.

 

 

mojeBezrzecze.pl: Dziękujemy Panu za poświęcony czas, a nam wyborcom życzę jak najwyższej frekwencji podczas wyborów.

Piotr Krzystek: Dziękuję za rozmowę. Zachęcam wszystkich czytelników portalu do odwiedzenia strony www.szczecin2020.pl, na której zostały opublikowane plany rozwoju miasta w kolejnych latach dotyczące również Państwa osiedla, które są efektem kilkuletnich konsultacji z mieszkańcami.

Serdecznie pozdrawiam
Piotr Krzystek
Prezydent Szczecina

25-lat-wolnosci-konkurs-foto-2

 

 

Katarzyna Ciurzyńska

7 Komentarzy

  1. jola
    27 listopada 2014    

    Będę glosowac na naszego Prezydenta:)

  2. Zoya
    27 listopada 2014    

    Każdemu można coś zarzucić, ale analizując dokonania pana Krzystka i to jak za jego kadencji się pozmieniało to nie ma lepszego kandydata na prezydenta.

    To nie jest tak, że wszystko mi się podoba w panu Krzystku, ale to dzięki niemu Szczecin się zmienia na lepsze.

  3. Podpis
    27 listopada 2014    

    Świetny wywiad. Brzmi bardzo obiecująco. I co by nie mówić zmieniło się sporo ostatni czasy w Szczecinie – z czego jestem ogromnie zadowolona:) Dlatego Panie Krzystek – oby tak dalej!

  4. Adam
    27 listopada 2014    

    Trochę żałuję, że będąc mieszkańcem Bezrzecza nie mogę głosować na prezydenta Szczecina. To nie nasza gmina, to prawda, ale jak większość z nas pracuję w Szczecinie, korzystam z atrakcji Szczecina, dróg, usług, sklepów etc…

  5. mms231
    27 listopada 2014    

    Piotr Krzystek powiedział: „W planach jest także rozpoczęcie budowy torowiska do nowej pętli tramwajowej Mierzyn (przy CH STER) 31 mln zł.”
    Mam nadzieję, że p. Prezydent po wyborach nie wyprze się i nie okłamie mieszkańców Gumieniec okolic CH Ster i nowa pętla tramwajowa rzeczywiście będzie na wytyczonym placu przed CH Ster, a nie będzie przebudowana stara pętla przy ul. Kwiatowej (Cukiernia Woźniak) i do granic miasta będzie tylko wydłużony tor tramwajowy, jak po cichu planuje Miasto (nowa prezentacja z 2014 r.) – Szczecin 2020 / OTOCZENIE / Zajezdnia tramwajowa Pogodno; Pętla tramwajowa przy ul. Kwiatowej; Linia tramwajowa do Mierzyna.
    Nowe rozwiązanie komunikacyjne (pętla przed CH Ster) i tory wzdłuż Ku Słońcu (w dwie strony) dają bezkolizyjny przejazd tramwajem do pl. Gierosa. Dotychczasowe rozwiązanie (przez Okulickiego), które chce powielić Miasto powoduje zatory tramwaju (wspólny tor tramwajowy i pas dla samochodów). Tramwaj nie może dojechać do Gierosa, bo blokują go samochody. Mam nadzieję, że zwycięży rozsądek (sprawnej komunikacji) a nie prywatny interes blokujący słuszne rozwiązanie. Tym bardziej, że tory tramwajowe są wyprowadzone z ronda Gierosa wzdłuż Ku Słońcu (w obu kierunkach) od ponad 15 lat i rdzewieją.

  6. Pola
    27 listopada 2014    

    „Jak zapewne Państwo wiecie wspólnie z Gminą Dobra – Gmina Miasto Szczecin rozpoczęło pracę na rzec budowy połączenia drogowego pomiędzy tymi gminami przebiegającego po terenach wojskowych a równoległego i alternatywnego dla ul. Modrej.”

    – Czy wiadomo coś o tym szerzej? Widziałam mapkę i 3 alternatywy. Ale wiadomo coś czy na 100% to ruszy? Jak tak to kiedy?
    Cholera bardzo przydałaby się taka droga, bo codzienne stanie o 7:30 w korku jest wykańczające. Z roku na rok tyle przybywa nowych domów, mieszkańców.. obecne drogi to już za mało…
    Pozdrawiam!

  7. Redakcja
    28 listopada 2014    

    Podajemy jeszcze do Waszej informacji, iż pani Jacyna Witt również była zaproszona do wypowiedzenia się na nasze pytania lecz nie skorzystała. Chcieliśmy przedstawić Wam dwie strony lecz kandydatka na prezydenta Szczecina nie znalazła dla nas czasu, a szkoda……..

WAŻNE: Twój komentarz może nie pokazać się od razu.
Czasami musimy go zatwierdzić ręcznie. Cierpliwości ;-)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 
WAŻNE: Twój komentarz może nie pokazać się od razu.
Czasami musimy go zatwierdzić ręcznie. Cierpliwości ;-)
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Bezrzecze Prognoza pogody