Radny z Bezrzecza o budżecie gminy Dobra

Radny z Bezrzecza Tomasz Czubara – o budżecie gminy Dobra

Budżet gminy to inaczej jej dochody i wydatki na dany rok. Od budżetu domowego różni się tym, że gmina nie zarabia, a utrzymuje się z danin jakie płacimy wszyscy – osoby fizyczne i firmy. Gmina Dobra z dochodami 101 327 474,00 zł plasuje się na szczycie województwa zachodniopomorskiego.

 

Dochody gminy zależą najbardziej od zasobności jej mieszkańców, im więcej zarabiamy, tym więcej z naszego podatku dochodowego wpływa do gminy. W przyszłym roku dochody z podatku dochodowego od osób fizycznych przekroczą 40 mln złotych, dodatkowe 5,9 mln zapłacimy w podatku od nieruchomości. Wkład osób prawnych (firm) w budżet gminy, to głównie podatek od nieruchomości (7,5 mln zł). Pozostała część budżetu gminy, to subwencje i dotacje z budżetu Państwa (czyli tak że z naszych podatków). Największą pozycję stanowi popularne 500+ (ponad 14,6 mln zł) oraz subwencja na oświatę (ponad 13 mln zł). Wymienione pozycję, to 86% dochodów gminy.

 

Gmina ma obowiązek zapewnić podstawowe potrzeby mieszkańców, stąd największe wydatki (wynikające m.in. z Ustawy o samorządzie gminnym) stanowią koszty oświaty i wychowania (w przypadku gminy Dobra, w 2017 r. to kwota ponad 26 mln zł, z czego ponad 8,5 mln pochłoną koszty rozbudowy szkół w Bezrzeczu i Dobrej. Kolejną pozycją w wydatkach gminnych stanowi transport i łączność ponad 15,7 mln, z czego finansowane będą takie pozycję, jak drogi gminne (10 mln), powiatowe (2,6 mln) oraz opłata za lokalny transport zbiorowy (ponad 3 mln, co może być podwojone w ciągu roku). 15% budżetu, czyli prawie 15 mln złotych wróci do mieszkańców gminy w postaci wypłat z Programu 500+. Istotna pozycję w wydatkach stanowią koszty gospodarki komunalnej i ochrony środowiska (ponad 11 mln zł), z czego ponad 5 mln gmina płaci firmie odbierającej odpady (557 tys. pochłaniają koszty wynagrodzeń pracowników obsługujących to zadanie). 1,5 mln złotych przeznaczonych jest na oświetlenie ulic, placów i dróg (ponad 500 tys. zł na konserwację), a prawie 2 mln przeznaczone będzie na schronisko dla zwierząt (z czego 631 tys. wydamy na budowę „Domu kota”).

 

8% budżetu gminy (tj. ponad 8 mln zł) konsumuje obsługa tego budżetu, czyli wydatki na administrację (Urząd Gminy 6,8 mln, z czego wynagrodzenia 5,4 mln zł). Na promocję gmina zamierza przeznaczyć 300 tys. zł. Oprócz bezpośrednich kosztów administracji, dochodzą jeszcze wydatki m.in. na pomoc społeczną (2,3 mln zł, z czego 688 tys., to pensje pracowników), kulturę (2,24 mln, z czego prawie 0,5 mln na biblioteki).

319 tys. złotych wyniosą koszty Ochotniczych Straży Pożarnych, a aż 725 tys. koszty Straży Gminnej.

 

Infrastruktura wodociągowa i sanitarna wsi, będzie kosztowała gminę ponad 5,5 mln zł.

2,6mln przeznaczono na spłatę kredytu, a 877tys. to koszty obsługi zadłużenia gminy Dobra, które na koniec 2017 r. wyniesie ponad 22mln złotych!

 

Wydatki inwestycyjne gminy stanowić będą 34% ogólnej kwoty wydatków. Najdroższe inwestycje, to:

– rozbudowa SP w Dobrej 4 350 000 zł;

– rozbudowa PSP w Bezrzeczu 3 700 000;

– przebudowa drogi gminnej w Skarbimierzycach, ul. Wiosenna 2 200 000;

– budowa świetlic środowiskowych (Buk 450 000, Grzepnica 450 000, Łęgi 490 000);

– zagospodarowanie terenu boiska w Wołczkowie 1 300 000;

– budowa chodnika wraz z odwodnieniem w Dołujach (ul. Żubrza i ul. Daniela) 1 260 000;

– budowa drogi gminnej w m. Redlica na odcinku ok. 1,5km 1 200 000;

– zagospodarowanie użytku ekologicznego „Ptasi zakątek” w Dołujach 600 000.

 

Jaki jest ten budżet? Z pewnością jest budżetem autorskim Wójt Gminy Dobra, która postawiła na takie a nie inne priorytety. W mojej opinii, przy jego konstrukcji nie uwzględniono wielu wniosków mieszkańców, a koszty na jego obsługę wydają się być zbyt duże. Jeżeli chcecie Państwo podyskutować o sprawach gminy, zapraszam na:

Facebook Dr Tomasz Czubara Radny Gminy Dobra

 

 

 

 

dr Tomasz Czubara

socjolog, spec. zarządzania publicznego, radny Gminy Dobra

 

4 Komentarzy

  1. Adam
    19 stycznia 2017    

    Tak się tylko głośno zastanawiam:
    „firma odbierająca odpady – 557 tys. to koszty wynagrodzeń pracowników obsługujących to zadanie”

    Ile osób pracuje w takim razie przy wywozie śmieci?
    Policzmy

    Średnia pensja w 2016 roku w Polsce, to 4100 zł.
    Podzielmy koszty pensji przez pensję jednej osoby, by dowiedzieć się osób może być zatrudniona przy tym zadaniu:
    557 tys / 4100 zł = 135 osoby

    135 osób ????
    To w takim razie skąd bierze się problem przeładowanych koszy z odpadami selektywnymi?

    • pe
      19 stycznia 2017    

      Podziel to na 12 miesięcy 😉

      • Adam
        19 stycznia 2017    

        Racja – moja pomyłka. czyli mamy 11 osób, a to już jest normalny wynik.

  2. mieszkaniec
    20 stycznia 2017    

    na pomoc społeczną 2,3 mln zł, z czego 688 tys., to pensje pracowników, a 2 mln przeznaczone będzie na schronisko dla zwierząt czy to „normalna” i słuszna proporcja?

WAŻNE: Twój komentarz może nie pokazać się od razu.
Czasami musimy go zatwierdzić ręcznie. Cierpliwości ;-)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 
WAŻNE: Twój komentarz może nie pokazać się od razu.
Czasami musimy go zatwierdzić ręcznie. Cierpliwości ;-)

Magdalena Zagrodzka na Wójda Dobrej!

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Bezrzecze Prognoza pogody
reklama w gminie Dobra