Nadchodzą znaczne podwyżki za śmieci

Jako radna otrzymuję kilka dni przed sesją Rady Gminy komplet dokumentów/uchwał, które będą omawiane/przegłosowywane podczas obrad. Najbliższa już 30.05.2019, wszystkie sesje Rady Gminy można oglądać online [transmisje].

Jedna z uchwał to „Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalania stawki za pojemnik”.

Trochę mnie zaniepokoiła ta uchwała, gdyż dla wielu mieszkańców Gminy Dobra wiąże się to ze sporą podwyżką.

Zamieszczam projekt uchwały gdzie przygotowując się do sesji zrobiłam odręcznie swoje notatki. Zobaczcie na pojawiające się kwoty po podwyżce, pod spodem długopisem dla porównania wypisałam kwoty jakie były.

edit: długopisem widnieje dopisek pod kwotą 9,00 zł (stawka za śmieci niesegregowane wynosiła 6,60 zł za m3 zużytej wody, a nie 4,60.).

 

Posiadacze domów i ogródków zapłacą najwięcej

Największe zastrzeżenie budzi podpunkt nr 3, w którym mowa jest o wodzie bezpowrotnie zużytej.

Co to jest woda bezpowrotnie zużyta?

To woda do podlewania ogrodów, trawników, warzywniaków, itp. itd. Nazwijmy ją wodą ogrodową.

Znaczna podwyżka dot. „wody ogrodowej”

Do tej pory stawka za 1 m3 wody ogrodowej wynosiła 0,10 gr, a po podwyżce ma być 2,00 zł.

W kogo to uderzy?

Wygląda na to, że podwyżka najbardziej dotknie posiadaczy domów i osoby, które podlewają ogródki przy wykorzystaniu wody z wodociągów, a najmniej osoby które posiadają własne studnie lub nie posiadają bądź nie podlewają ogródków…

Moim zdaniem sprawiedliwie byłoby, gdyby podwyżka dotknęła w takim samym procencie wszystkich mieszkańców gminy. Tak się jednak nie stanie. Takim posunięciem gmina dzieli mieszkańców (jedni zapłacą mniej inni sporo więcej).

Znacznie więcej zapłacą właściciele domów posiadających ogrody (którzy na marginesie zasilają gminną kasę w znaczący sposób z tytułu podatków gruntowych). Skąd zatem ten podział?

Za co gmina „każe” jedną grupę mieszkańców?

Wniosek Radnego do wójta Gminy Dobra 

Radny Mariusz Lindner zauważa problem i w dość ciekawy, przejrzysty sposób go opisuje.

 

Podsumowanie

To bardzo ważna uchwała i dziwię się, że my mieszkańcy nie mieliśmy możliwości zapoznania się wcześniej z tą zmianą. Nikt nas nie uprzedza, nikt nas nawet nie próbuje poinformować, że coś takiego ma nastąpić.

Wielu z Was dowie się przy okazji płacenia rachunków….to niesprawiedliwe.

 

Słyszymy cały czas jaka to nasza Gmina bogata, chwalimy się na każdym kroku różanymi dożynkami, słynącą z pięknych kwiatów i ogrodów. Czy mieszkańcy Gminy Dobra mają przestać dbać o swoje ogrody, o swoje miejsce na ziemi? Mamy przestać podlewać ogródki, trawniki i mamy żyć na klepiskach?

 

Sprawdźcie swoje rachunki, porównajcie z tym co ma nastąpić, policzcie i dajcie znać co Wy na ten temat sądzicie. To nas wszystkich dotyczy, dlatego poruszam ten temat.

Uważam również, że nie wolno dzielić ludzi. Podwyżka powinna dotknąć wszystkich jednakowo. Nie może być tak, że jedni zapłacą 12% inni 70% więcej.

 

 

edit: zamieszczam uzasadnienie projektu uchwały.

 

Katarzyna Ciurzyńska

30 Komentarzy

  1. Stefan
    23 maja 2019    

    Może powinniśmy dążyć jednak do zmiany bardzo niesprawiedliwego sytemu naliczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o zużycie wody. Ustawa dopuszcza również naliczanie opłat w zależności od ilości zameldowanych osób, bądź powierzchni lokalu. W sytuacji naszej gminy, gdzie większość ludzi mieszka w domkach z ogródkiem, naliczanie opłat w oparciu o zużycie wody jest totalnym nieporozumieniem, szczególnie po uwzględnieniu podwyżki za wodę zużytą bezpowrotnie. Jeżeli to możliwe, to proszę poruszyć ten temat na sesji…

    • Redakcja
      23 maja 2019    

      Tak zrobię. Dziękuję za komentarz.

    • Mieszkanka Bezrzecza
      24 maja 2019    

      Ja też popieram ten pomysł.

  2. Stefan
    23 maja 2019    
  3. Stefan
    23 maja 2019    

    Sprawdziłem z ciekawości kilka okolicznych gmin: Kołbaskowo, Nowe Warpno, Stepnica. Wszędzie w stosunku do zabudowy jednorodzinnej stosuje sie stawki uzależnione od ilości mieszkańców. Wygląda na to, że tylko u nas wymyślono tak pokręcony system…

  4. Ala
    23 maja 2019    

    Zużycie wody od osoby jest najbardziej sprawiedliwe. Sama mieszkam w domku, wszyscy już opuścili rodzinne gniazdko, mam jeden worek śmieci zmieszanych na tydzień, jeden worek miesięcznie plastików. Szkła i papieru wcale nie produkuje. Za to codziennie podlewam ogród. Podwyżka jaka mnie dotknie będzie kosmiczna. I pytam dlaczego? Bo na emeryturze lubię kwiatki uprawiać?

    • Mieszkanka Bezrzecza
      24 maja 2019    

      Dokładnie! Płacenie od wody to nie do końca sprawiedliwe rozwiązanie.

  5. Mario
    23 maja 2019    

    W moim przypadku to 200% więcej zamiast 44 złote zapłacę teraz 135 zł. Za to, że podlewam ogródek i dzieciakom napełnię basen, a kto ma studnię to ten nie ma odpadów zielonych?

  6. Mieszkaniec
    23 maja 2019    

    Obliczanie opłat za śmieci w oparciu o zużycie wody to poroniony pomysł. U mnie przeciętnie w koszu jest jeden worek śmieci na tydzień. W domu nie gotujemy bo bywamy w nim głównie w nocy w dzień do wieczora w mieście. Śmieci zatem mało. Za to zużycie wody chyba największe na ulicy…. co ma wspólnego jedno z drugim? Płacimy za wywóz śmieci krocie za pusty kosz…. Gdzie tu sens, gdzie logika… sąsiadom śmieci wysypuja się z kosza po kilku dniach A płacą połowę tego co my. Skoro jest taka możliwość, to opłata za odpady nie powinna mieć nic wspólnego ze śmieciami, a już wyliczanie do tego wody ogrodowej to już szczyt wszystkiego.

  7. Ewa
    23 maja 2019    

    Popieram wszystko powyżej

    A może sposób Gminy Dobra na budżet, by ponownie podbijać rankingi wśród gmin w Polsce…..choć uważam że one nie odzwierciedlają rzeczywistości.

    • Mieszkanka Bezrzecza
      24 maja 2019    

      To że rankingi nie odzwierciedlają rzeczywistości to jest jasne. Najbardziej widać to po dziadowskich drogach z płyt betonowych, które tu funkcjonują przez lata jako „normalne” drogi. Coś nie do pomyślenia nawet we wschodniej Polsce, gdzie gminy są biedniejsze a wszędzie jest asfalt. Gmina nawet nie ma pieniędzy lub nie chce wydawać na infrastrukturę kanalizacji deszczowej w Bezrzeczu, tam gdzie jest Dolina Słońca. Pani wójt już dawno powinna pójść na zieloną trawkę.

  8. Anonim
    24 maja 2019    

    Czy macie namiary na jakiegoś sprawdzonego psychiatrę. Jak widzę mam duży problem. Myślałem do tej pory, że plastikowa butelka i torebka to problem w zagospodarowaniu śmieci a zwłaszcza zmieszana z papierem i odpadami biodegradowalnymi. Widzę jednak, że to skoszona trawa i gałęzie drzew. A może to nie ja potrzebuję porady specjalisty? Zielony ogród daje radość właścicielowi to jasne, ale zielony ogród to nie najnowszy model Iphona czy 100″ ekran telewizora na ścianie, a przestrzeń wokół nas gdzie frajer lub frajerka za własne pieniądze i czas tworzy zielone otoczenie dla siebie ale i dla nas wszystkich.

  9. Sąsiedzi
    24 maja 2019    

    A co na to jak mieszkańcy domków podrzucają swoje śmieci i odpady
    Do pojemników spółdzielni.
    Tak się dzieje na osiedlu sp KIELNIA w Mierzynie
    Podjeźdza pani BMW i ma w bagażniku kilka worków.. Plus 50 butelek. Są zdjęcia. Pozdrawiam

  10. konsorcjum
    24 maja 2019    

    Jezeli dobrze rozumiem to Pani z BMW jakimś cudem unika płacenia za wywóz śmieci.
    Nie złożyła deklaracji i gmina tego nie zarejestrowała i nikt do niej nie dociera po odbiór to wywozi na osiedle.

    Gdyby dało się wypowiedzieć deklaracje na wywóz to przy nowych opłatach zrobił bym to samo i podrzucał na osiedle. 😉

    Jak obecne opłaty sa niewystarczająca dla gminy czy firmy jumar to moze poszukać tych mieszkańców co nie płacą a powinni.

  11. Katarzyna
    24 maja 2019    

    Pani Kasiu w Pani nadzieja, że przy następnej sesji będzie Pani głosem mieszkańców, którzy nie zgadzają się na 2000% podwyżki!

  12. Rafał
    25 maja 2019    

    1. Czy można dowiedzieć się, kto personalnie jest autorem takiego projektu uchwały i kto go aprobuje jako dokument pod głosowanie, może ktoś z przewodniczących podkomisji?
    2. Czytając projekty ustaw, rozporządzeń na szczeblu państwowym, każdy taki dokument, w tym nowelizacja, zawiera tzw. uzasadnienie. Czy taki projekt uchwały również zawiera takie uzasadnienie?

    • Rafał2
      26 maja 2019    

      Popieram.
      Kto to wymyślił te podwyżki 100%

    • Redakcja
      27 maja 2019    

      Autorem projektu tej uchwały jest Pani Anna Budzyńska (kierownik wydziału ds. Gospodarki Odpadami Komunalnymi i Egzekucji) oraz pani wójt.
      Uzasadnienie jak najbardziej otrzymaliśmy. Zamieściłam właśnie uzasadnienie w moim wpisie, bo faktycznie powinniście je zobaczyć.

  13. Rafał
    25 maja 2019    

    PS. Duży plus dla Pani Katarzyny za informowanie o takim fakcie mieszkańców!!

  14. Ciemna Baba
    28 maja 2019    

    Uzasadnienie projektu uchwały na poziomie miernego ucznia szkoły podstawowej.
    Zresztą polemika Pana Lindner też dziurawa, bo jak sobie jeszcze wymyśli nie tylko własną studnię ale i automatyczną kosiarkę to mu się wzór z wariacjami skomplikuje i nie wiem czy da radę cokolwiek udowodnić. Moim zdaniem pytanie jest: Jakie rozwiązanie chce Gmina wspierać. Tereny zielone czy betonowe wokół domów. Czy lepiej wspierać tereny zielone, które między innymi są naturalnymi rozproszonymi zbiornikami retencyjnymi wód opadowych, czy Gmina ze środków nas wszystkich woli budować sztuczne zbiorniki retencyjne, rurociągi i stacje pomp w celu ochrony np. betonowej doliny. Kto dopłaca do funkcjonowania pomp, rurociągów i sztucznego zbiornika. Czy jak ogródki zostaną zamienione na betonowe placyki i zabudowa się zagęści to czy system odprowadzania wody nie okaże się za mały i trzeba będzie znowu inwestować. Może jednak warto zachęcać ludzi do utrzymywania jak największej powierzchni zielonej z dużo pijącymi roślinami. Zresztą zielone tereny wokół domów to nie tylko zagospodarowanie wód opadowych.

  15. Stefan
    28 maja 2019    

    Pojemniki na śmieci powinny zostać ustawione przy drodze publicznej. Proponuję za odbiór śmieci z dróg i osiedli prywatnych/zamkniętych o ile odbiór wymaga wjazdu na teren prywatny dodatkową opłatę 100zł od każdych 100litrów śmieci za każdy wjazd.

    • Stefan
      29 maja 2019    

      A może od razu 1000zł? Albo 10000 zł. A czemu nie? Bardzo dziwny pomysł… Nie widzę uzasadnienia dla niego… W końcu płacę za odbiór śmieci z mojej nieruchomości i dziwnym byłoby, gdybym musiał się targać z pojemnikiem do drogi publicznej… W ogóle wszystkie domy jednorodzinne mają własny pojemnik na śmieci i powinny płacić w zależności od jego pojemności i częstości opróżniania. No ale nasz kochany ustawodawca przewidział taką możliwość tylko dla nieruchomości niezamieszkanych. I jeszcze jedna dygresja: kiedy była konkurencja na rynku płaciłem za ten sam pojemnik wywożony raz na tydzień 30 zł – teraz płacę 90, tylko dlatego, że mam ogródek i dorastające dzieci, które lubią relaks pod prysznicem 😉 A po podwyżce to chyba będę płacił ze 150 zł – wciąż za tą samą ilość posegregowanych śmieci. Czy tylko według mnie to jest jakaś paranoja?

  16. Rsf
    29 maja 2019    

    Wójt ma większość więc ta uchwala niestety przejdzie. Teraz wszyscy głosujący na wójt mogą przybic sobie 5.

  17. Stefan
    29 maja 2019    

    Też mi się tak wydaje… Pogadamy sobie trochę, a oni i tak zrobią, co zechcą. Pozdrowienia dla zwolenników Pani Dery – głosujcie na nią dalej 😉

  18. mieszkaniec Bezrzecza
    30 maja 2019    

    to można określić tylko jako kradzież w białych rękawiczkach. Bo co ma woda do śmieci? Idealne rozwiązanie to śmieci sa ważone i na tej podstawie każdy mieszkaniec reguluje opłatę. Ewentualnie ryczałt od ilości mieszkańców nieruchomości.

  19. Ral
    30 maja 2019    

    I po robocie. Vivat dera. Masakra

    • ziutek
      30 maja 2019    

      ja osobiście pani Derze podziękuję w wyborach (szkoda, że aż tyle muszę czekać). a może referendum? w sprawie jej odwołania?

  20. Stefan
    30 maja 2019    
  21. Anonim
    30 maja 2019    

    Kto ją wybrał? Porażka.

  22. Marcin
    21 sierpnia 2019    

    Szanowni Państwo,
    no i co dalej w powyżej opisanej sprawie. Rada Gminy podjęła uchwałę. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej zakwestionował stawki. Nasze opłaty są „Kosmiczne”…. zatem pytam: Co dalej ?

WAŻNE: Twój komentarz może nie pokazać się od razu.
Czasami musimy go zatwierdzić ręcznie. Cierpliwości ;-)

Skomentuj Katarzyna Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 
WAŻNE: Twój komentarz może nie pokazać się od razu.
Czasami musimy go zatwierdzić ręcznie. Cierpliwości ;-)

Magdalena Zagrodzka na Wójda Dobrej!

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Bezrzecze Prognoza pogody
reklama w gminie Dobra